Isnin, 2 Februari 2009

Sekularisme

Pengaruh sekularisme dalam sistem pendidikan Malaysia

Tahun 1924, kejatuhan Khilafah ‘Uthmaniyyah di turki. Tiada lagi pengawasan pemerintah islam ke atas semua umat islam semenjak itu. Penjajah2 kuffar telah menjuzuk- juzukkan umat islam kepada pecahan-pecahan Negara-negara islam atas tunjang nasionalisme. Melihat peluang yang ada di depan mata, kesempatan ini telah digunakan oleh kuasa penjajah untuk mencabut roh islam dari hati sanubari umat islam dengan cara yang begitu licik sekali dan perancangan yang amat rapi. Itulah dia sistem pendidikan sekular di negara-negara umat islam yang mereka jajahi.

Dalam sistem pendidikan Malaysia, kita telah mengambil teras dari barat(sekular) iaitu matematik, fizik, dan psikologi. Matematik, fizik dan psikologi ini dikenali dengan teras mengira, menulis dan membaca. Sedangkan dalam dunia islam yang model terunggul kita adalah Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W, teras pendidikan adalah Al-Quran dan Al-Hadis. Di zaman Rasulullah S.A.W dan para sahabat, Nabi mendidik para sahabat dengan teras-teras ini. Kurikulum yang diajar Nabi diteruskan oleh para sahabat pada generasi-generasi umat islam ketika itu. Hasil daripada sistem yang diberikan Nabi S.A.W, lahir manusia-manusia yang hebat seperti Umar Al-Khattab, Abu Bakar dan tokoh lain. Generasi seterusnya melahirkan tokoh-tokoh ilmuwan tersohor seperti Al-Khawarizmi, Ibnu Batutta, Al-Khindi, Al-Jabbar dan banyak lagi tokoh-tokoh islam yang mencetuskan penerokaan pelbagai cabang ilmu di dunia.

Berbalik kita pada sistem pendidikan sekular, melalui sistem ini mereka membentuk mentaliti anak-anak muslimin mengikut acuan mereka. Anak-anak didikan inilah di kemudian hari mendokong dan meneruskan sistem kuffar bila mereka meninggalkan tanah jajahan masing-masing. Inilah yang kita gelar penjajahan mentaliti/ideologi. Hasilnya, dewasa ini mereka(sekular) memomok kita dengan ketinggian teknologi mereka sehingga pemikir-pemikir kita menjadi keliru antara teknologi dengan kepentingan akidah islam yang dijunjung. Sesetengah golongan pemikir islam mula terpengaruh dengan membezakan antara agama dengan hal-hal duniawi seperti pentadbiran kerana mereka ingin diiktiraf pihak sekular sebagai intelektual bertaraf dunia.

Di sini mereka telah Berjaya melahirkan generasi umat islam yang mengambil islam separuh-separuh sahaja seterusnya menjadikan umat ini hina dimuka bumi….Apakah kamu beriman kepada sebahagian kitab(Taurat) dan mengingkari sebahagian yang lain?maka tidak ada balasan (yang pantas)bagi orang yang berbuat demikian di antara kamu melainkan kenistaan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat..Surah Al-Baqarah : 85. Rakan-rakan sekalian, musuh-musuh islam sangat tekun mengkaji Al-quran untuk menjatuhkan agama ini dan penganutnya. Mungkin ayat di atas ini mereka pegang dan mereka yakin dengan firman Allah ini. Mereka gunakan strategi ini,maka dapat dilihat kejatuhan umat islam.

Pengunjung budiman sekalian, sekadar pendapat ana yang daif ini, kalaulah kita ingin melihat generasi islam yang gemilang seperti satu ketika dahulu, teras pendidikan kita perlu diperkasakan berlandaskan Al-Quran dan Al-Hadis. Tidak cukup sekadar kita mendabik dada dengan pencapaian umat islam beratus-ratusan tahun yang lampau tetapi kini hanya tinggal cerita yang semakin sukar diteladani. Apabila pegangan Al-Quran dan Al-Hadis sudah tersemat di dalam jiwa umat ini, barulah pendidikan lain dipupuk supaya segala ilmu yang ditimba itu akhirnya bermatlamat mencari keredhaan Allah dengan mentadbir alam untuk kesejahteraan sejagat. Bukan untuk kepentingan material atau untuk menindas orang lain. Jangan disamakan buku-buku akademik karangan manusia dengan Kitab Al-Quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan